Många svenskar hatar att träna

Många är vi som inte tycker det är speciellt roligt att träna. Men att träna är bra för både kropp och själ. Genom att se lätt på träningen, träna hemma och skaffa en träningskompis kan man få den motivation man behöver.

1912831-man-styrketranar-4

En av fem personer hatar att träna, enligt en undersökning som SvD rapporterar om. När drygt tusen personer fick skriva in sig själva i en elvagradig skala med påståendena ”jag älskar att träna” och ”jag hatar att träna”, var det 18 procent som prickade i att de hatade att träna. Men alla som hatar att träna behöver inte deppa för det. Starka känslor som oro, hat och ångest kan faktiskt omvandlas till träningsenergi. Steg ett för att göra detta är att acceptera sina negativa känslor. Hatar man att träna men ändå vill börja för hälsans skull, kan man tänka på att ett träningsbeslut i dag inte behöver betyda att man skrivit upp sig för att träna livet ut. Man får faktiskt sluta eller byta träningsform när man vill. Man bör även undvika att jämföra sina träningsresultat med andra. Ens prestationer behöver inte hamna i närheten av alla hurtbullar som nu syns överallt. Man behöver heller inte sätta upp svåra träningsmål för sig själv. Målen kan lika väl vara att ta regelbundna promenader eller införa en träningsrutin i hemmet.

Träning för den som inte vill gå till gym 

Just att träna hemma kan vara ett bra tips för den som saknar motivation att ta sig till gymmet eller den som inte riktigt har tid att träna. Det finns även de som inte har något gym i närheten eller tycker att det är jobbigt att vistas på ett gym av olika anledningar. För dessa kan ett utmärkt alternativ vara att träna hemifrån. En träningstrend som fungerar bra att utföra i hemmet är den så kallade ryssträningen. Den syftar till att gå tillbaka till hur människan egentligen ska röra sig och kroppens korrekta rörelsemönster. Redskapen som används är uråldriga och kan i princip användas var som helst.

  • Macebell – en klubba som har ursprung i Indien och som man bland annat kan rotera över huvudet.
  • TUG – Redskapet ser ut som ett tefat med handtag och har använts av amerikanska fotbollspelare. Den används till dragkamp och styrkeövningar.
  • Kettlebell – Träningsredskapet kommer från Ryssland och ser ut som en kanonkula med handtag. Denna lyfter, pressar och svingar man.
  • Clubbell – En tusen år gammal klubba som finns i en lättare variant för rörlighetsträning och en tyngre för styrketräning.
  • Bulgarian training bags – En säck fylld med sand som man kan svinga, kasta eller lägga över axlarna. Läs mer.

Skaffa en träningspartner

Något annat man kan ta till om man inte gillar att träna och känner sig omotiverad, är en träningskompis. Genom att ha kompisen med sig får man in något socialt och roligt i träningen också, skriver HD. Dessutom kan kompisen hjälpa en att komma iväg. Har man planerat att man ska träna med någon blir det svårare att strunta i det eftersom att man då kanske gör personen besviken. Träningskompisen kan också agera lite som en personlig tränare som sporrar, peppar och är med i träningen. Perfekt för den som inte har råd med en PT!2825955-young-woman-training-in-the-gym